روانشناسی رنگ ها در بازاریابی

امتیاز شما به این مطلب:
(0 رای‌ها)

امروز مفهوم روانشناسی رنگ به موضوعی بسیار مهم در حوزه های کسب و کار، بازاریابی و طراحی تبدیل شده است. از این رو محققان و کارشناسان در مورد روانشناسی رنگ و تأثیری که بر روحیه، احساسات و رفتار افراد دارد، تحقیقات و مشاهدات مهم انجام می دهند.

روانشناسی رنگ چیست؟
روانشناسی رنگ نوعی تحقیق است که تأثیر رنگ را روی رفتار و تصمیم‌گیری ما بررسی می کند. همچنین روانشناسی رنگ به ما می‌گوید که چرا برندها از رنگ‌های خاص برای خود انتخاب می‌کنند. به عنوان یک بازاریاب، باید بدانید که چگونه روانشناسی رنگ‌ها می‌تواند پیام صحیحی را به مخاطب مورد نظر شما برساند.
در سال 1666، سر آیزاک نیوتون، دانشمند انگلیسی کشف کرد که وقتی نور خالص سفید از منشور عبور می‌کند، به رنگ‌های قابل مشاهده تبدیل می‌شود و هر رنگ از یک طول موج منفرد تشکیل شده و نمی‌توان آن را به رنگ‌های دیگر تفکیک کرد. مثلا نور قرمز در ترکیب با نور زرد رنگ نارنجی را ایجاد می‌کند. همچنین برخی از رنگ‌ها مثل سبز و سرخابی وقتی ترکیب می‌شوند یکدیگر را خنثی می‌کنند و تبدیل به نور سفید می‌شوند.

تأثیر روانشناسی رنگ در بازاریابی
رنگ‌ها تأثیرات موثری روی رفتار و انتخاب‌های انسان دارند. از همین رو طراحان و بازاریابان سعی کرده‌اند از این دانش به درستی استفاده کنند. اغلب مشتریان معتقدند که ظاهر بصری هم چون رنگ یک محصول، دلیل اصلی برای خرید است و سپس بقیه گزینه ها مثل جنس و ... اهمیت پیدا می‌کنند. از طرفی؛ مشتریان معمولاً طی 90 ثانیه پس از دیدن یک محصول درباره آن تصمیم می‌گیرند و این تصمیم براساس رنگ آن محصول صورت می‌گیرد. در نتیجه رنگ تا 80 درصد، شناخت و محبوبیت یک برند را افزایش می‌دهد.

اهمیت رنگ ها در برندسازی
برای انتخاب رنگ برند نمی توان مجموعه قواعد و اصول ساده و مشخصی تعیین کرد. واقعیت این است که در پاسخ به سوال "چه رنگ‌هایی برای برند من مناسب است؟" همیشه "بستگی دارد" بیان می شود.
در واقع مغز ما برند های قابل تشخیص را ترجیح می‌دهد، که همین موضوع باعث می‌شود رنگ هنگام ایجاد هویت کسب و کار عنصر مهمی محسوب شود. احساس، خلق و خو و تصویری که برند شما ایجاد می کند، نقش مهمی در برانگیختن احساسات دیگران ایفا می کند. همچنین انتخاب رنگ مناسب می‌تواند به محبوبیت برند کمک کند. مثلا برندهای جدید می توانند رنگ هایی را انتخاب کنند که تمایز آن‌ها از رقبا را تثبیت می کند.
هنگام انتخاب رنگ درست، پیش بینی واکنش مشتری به تناسب رنگ با محصول، بیشتر از خود رنگ اهمیت دارد. در واقع هر یک از رنگ ها به طور گسترده ای با ویژگی های خاص مطابقت دارند مثلا رنگ قهوه ای با محکم و زمخت بودن،رنگ بنفش با ظرافت و فرهیختگی و رنگ قرمز با هیجان شناخته می شود.


مهم ترین رنگ ها و تاثیر آن ها
روانشناسی رنگ با ایجاد احساسات خوب می‌تواند اعتماد به کسب و کار را افزایش دهد. رنگ های لوگوی محبوب‌ترین برندهای جهان نشان‌دهنده برند تجاری آنها است، حتی اگر هیچ متنی روی آنها وجود نداشته باشد. رنگ‌های برند شما باید در سایت، لوگو، محصول و هر عنصر دیگری که ایجاد می‌کنید ادغام شود.

قرمز
رنگ قرمز، رنگی است که ضربان قلب را افزایش می‌دهد، نفس را سریع می‌کند و به طور کلی با انرژی، هیجان و شور همراه است. قرمز جز رنگ‌هایی است که جلب توجه می‌کند، در حالی که می‌تواند تحریک‌کننده و تحریک‌پذیر نیزباشد. در نتیجه رنگ قرمز در لوگوی شرکت ها نشانه هیجان، جوانی و جسارت می باشد.

بنفش
بنفش یک رنگ پیچیده و در عین حال مرموز است. رنگ بنفش در لوگوی شرکت ها نشانه خلاقیت، قوه تخیل و هوش می باشد.


آبی
محبوب‌ترین رنگ برای برندهای برتر رنگ آبی است. آبی جزء رنگ‌های آرامش‌بخش است، زیرا آسمان و اقیانوس را را ذهن مخاطب یادآوری می‌کند. رنگ آبی همچنین با اعتماد، امنیت و اطمینان نیز همراه است. در نتیجه رنگ آبی در لوگوی شرکت ها نشانه اعتماد و قدرت است.


سبز
رنگ سبز با آرامش، ایمنی و طراوت مترادف است. سایه‌های مختلف این رنگ می‌تواند یک هویت تجاری منحصر به فرد برای شرکت ایجاد کند. در واقع رنگ سبز در لوگوی شرکت ها نشانه صلح، رشد و سلامت است.

زرد
رنگ زرد یک انتخاب محبوب برای برندهایی است که می‌خواهند احساس مثبت بودن را در هویت خود ایجاد کنند. در واقع رنگ زرد در لوگوی شرکت ها نشانه خوش بینی، وضوح و گرمی است.

نارنجی
رنگ نارنجی برای برندهایی است که می‌خواهند خوش‌بینی و روشنایی زرد و شور و انرژی قرمز را با یکدیگر ترکیب کنند، این رنگ یک رنگ خلاق و شاد است که احساسی دوستانه و ماجراجویانه را برمی‌انگیزد. در واقع رنگ نارنجی در لوگوی شرکت ها نشانه دوستی، خوشحالی و اطمینان است.

قهوه‌ای
قهوه‌ای نشان‌دهنده سادگی است و ثبات و قدرت را منعکس کننده ثبات و قدرت است. این رنگ توسط برندهایی که می‌خواهند کلاسیک و قابل‌اعتماد باشند انتخاب می‌شود. از طرفی رنگ قهوه‌ای با زمین مرتبط است و می‌تواند کثیفی را به مردم یادآوری کند، بنابراین باید از آن درست و به جا استفاده شود، به خصوص اگر به عنوان رنگ اصلی یک برند شناخته شود.

سیاه
رنگ مشکی یکی دیگر از گزینه‌های محبوب برای برندها است و از کلاسیک‌ترین گزینه‌ها نیز محسوب می‌شود. از همین رو می‌تواند هویت کسب و کار را برجسته کند. سیاه یکی از رنگ‌هایی است که می‌تواند بدون از بین رفتن جذابیت کلاسیک، با دیگر رنگ‌ها ترکیب شود و احساسات قوی‌تری را ایجاد کند.

سفید
رنگ سفید نشان‌دهنده سادگی، خلوص و همچنین تمیزی است. در نتیجه می تواند محبوبیت زیادی در بخش بهداشت و درمان و مشاغل مرتبط با کودکان ایجاد کند.

بازدید 1380 بار

نظرات (0)

هنوز نظری ارسال نشده است

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر، باید وارد حساب کاربری خود شوید )
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت